Przejdź do głównej treści

Nie daj się oszukać w Black Friday!

 

Uważaj na zakupy w Internecie!

 

W okresie promocji z okazji Black Friday, Cyber Monday oraz w sezonie świątecznych zakupów, cyberprzestępcy tworzą fałszywe sklepy i kusząc atrakcyjnymi ofertami chcą wyłudzić środki lub chcą uzyskać dane do bankowości by następnie dokonać kradzieży środków finansowych z Twojego rachunku.

Oprócz tworzenia fałszywych sklepów, wielu oszustów poluje na swoje ofiary na popularnych portalach sprzedażowych.

 

1. Nie ulegaj gorączce zakupów i przed podjęciem decyzji sprawdź:

- czy sklep internetowy jest autentyczny – zweryfikuj pełny adres strony widoczny w pasku przeglądarki. Porównaj z prawdziwym adresem strony, co jest to szczególnie ważne, jeśli na stronę zostałeś przekierowany np. z wiadomości e-mail bądź reklam w mediach społecznościowych. Jeśli wyszukujesz sklep w wyszukiwarce, pamiętaj, że przestępcy również pozycjonują swoje fałszywe strony, w ten sposób również możesz trafić na fikcyjny sklep podszywający się pod znaną markę;

- czy na stronie jest telefon do sklepu oraz inne wiarygodne dane kontaktowe;

- czy nie ma skrajnych opinii na temat sklepu lub czy opinie nie budzą wątpliwości ( np. podobna treść, wiele opinii, ale większość dodana w zbliżonym czasie);

- zastanów się, czy tak atrakcyjna cena może być wiarygodna.

 

2. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem sprzedażowym (np. WhatsApp, Messenger, SMS, e-mail).

 

3. Zachowaj ostrożność, jeśli sprzedający wywiera na Tobie presję czasu. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje.

 

PAMIĘTAJ!

  • Nigdy nie loguj się do bankowości internetowej oraz nie podawaj danych karty korzystając z podesłanych linków;
  • Dokładnie czytaj wiadomości z kodami autoryzacyjnymi. Nie potwierdzaj w aplikacji mobilnej oraz nie podawaj nigdzie kodów autoryzacyjnych dla transakcji, których nie zleciłeś;
  • Nie podawaj kodów BLIK przez telefon lub w komunikatorze;
  • Nie wysyłaj nikomu skanu lub zdjęć swojej karty płatniczej.

 

Bądź czujny! A jeśli podałeś jakiekolwiek dane poufne skontaktuj się z Infolinią Banku, aby zastrzec kartę lub zablokować dostęp do bankowości internetowej.

Bank Spółdzielczy w Niechobrzu z siedzibą w Niechobrzu, 36-047 Niechobrz 118, tel. 17 859 14 00, którego akta rejestrowe są przechowywane w Sądzie Rejonowym w Rzeszowie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, wpisanym do rejestru przedsiębiorców pod numerem KRS-0000124127, NIP: 813-02-69-006, REGON: 000507495, Kod SWIFT: POLUPLPR